torsdag 5. august 2010

Björnåsen- Grebbestad- Brattestø: Tilbake i Norge

Dagen ble startet med hundelufting, morgenbad og frokost. (Morgenbadet "måtte" utføres da giveren til loggen nok en gang hadde hengt seg opp. Det var grodd opp en hel koloni med rur på "propellen" som måtte børstes av) Fra Björnåsen seilte vi inn til Gräbbestad med revet genoa uten å bruke motoren en eneste gang (ikke for å komme oss fra land engang.) Det blåste 6 m/sek fra SØ og vi lenset forbi Tanumstrand i 6 knop.

Inne i Gräbbestad ble det som sedvanlig shopping. Vi gikk helt ut til Tanumstrand og Sport Shopen. (Vi kan jo ikke unngå "rea på rea") Men det ble ikke noen særlige innkjøp. Oppholdet på svensk jord ble avsluttet med "mjukglass med noisette-topping" (som ikke finnes i Norge)
Fra Gräbbestad gikk vi for motor ut havna og så heiste vi seil. Turen over "gula humpen" ble som navnet tilsier humpete, men ikke noe problem. Vi holdt over 6 knop over gula humpen. I Kosterfjorden hadde vi vinden i hekken og spridde seilene. Med spridde seil fikk vi en særs god "down-wind-sailing" med en snittfart på ca 7,5 knop.

Etter å ha tilbakelagt 28,4 nm på 5 timer ankom vi Brattestø på asmaløy på Hvaler. Der fikk vi besøk av Bjørn og Kamilla som skal være med oss videre. Birger, Mina og Bjørn Inge kom også på besøk og det ble et hjertelig gjensyn mellom ungene. Utover kvelden ble det pølsefest på