fredag 5. juli 2013

Etappe III: Ildverket- Jomfruland

Gikk fra Ildverket i dårlig sikt og vind fra S. Gikk for motor forbi Kruke havn og Verdens Ende. Etter å ha passert alle grunnene på utsiden, ble seilene heist. Det ble en skarp kryss mot sør-vest. Tok først peiling på Stavern, men da både fart og retning var god, seilte jeg forbi Svenner fyr og peilet inn mot Jomfrulandsgapet.
Da vinden dreide mer og mer mot SV, fikk jeg ikke holdt nok høyde og endret gradvis kursen til nord for Stråholmen. I Langesundsbukt økte vinden til 9 m/sek og begge seilene ble revet.

Da jeg kom inn i Stråholmbuktable det umiddelbart flatt vann. Innenfor Flesen ble seilene firt og siste del inn Jomfrulandsrenna gikk rett mot vinden for motor.

I gjestehavna ved Tårnbygga på jomfruland var det mange båter. Jeg var heldig og fant likevel en ledig plass.

Tilbakelagt distanse 37,6 nm på 7 t 23 min.

Det ble et godt gjensyn med Jomfruland.
 


Båten blir sannsynligvis liggende på Jomfruland over helgen, mens skipperen må inn til Oslo for å jobbe.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar