tirsdag 28. juni 2011

..lang omvei...

Mandag morgen startet tidlig med lang sykkeltur til Vallø for å rekognosere etter et mulig sted å "parkere" båten. Etter litt fram og tilbake i styrtregnet, kom jeg i kontakt med vakta til Vallø Båtforening, som kunne tilby en plass på moloen deres.
Vi skulle deretter seile båten det lille stykket fra gjestehavna i Tønsberg til Vallø. Jeg la imidlertid merke til å broen ikke gikk opp kl. 0800 om morgenen, og spurte derfor betjeningen i gjestehavna om de visste om det var endrete broåpningstider eller noe feil med broen. De hadde fått flere henvendelser fra andre seilere om det samme. De ringte bort til Havnevesenet som ikke kjente til uregelmessigheter vedr broene. Vi fikk da beskjed om at broene skulle opp kl. 1200.

Vi gjorde oss klar til avreise og stod klar i kanalen kl. 1200 men ingenting skjedde. Da fikk vi beskjed på VHF kanal 12 om at BROEN IKKE GIKK OPP I DAG!! Det ble noen meldinger frem og tilbake, men enden på vise ble at vi måtte gå rundt hele Nøtterøy for å komme oss til Vallø. Vi gikk derfor med motor i motvind fra sør på 9 m/sek. Da vi kom til Vrengensundet dro vi ut genoen og lenset fint inne til Vallø. Vi brukte 3 1/2 time på "omveien".
I Vallø ble båten fortøyd, ryddet og klargjort for neste tur. Ved å ligge i Vallø sparer vi en dagsetappe inn til Oslo, samt 1-2 etapper ut igjen.