mandag 1. august 2011

Vallø- Dragsund- Frognerkilen

Etter å ha satt av kvinner og barn, var det å heise seilene i 9 m/sek vind fra SØ (?) Ja da, vinden økte brått på og skiftet retning, og jeg koster avgårde i 6-7 knop.
På østfoldsiden av Oslofjorden så jeg lyn og hørte torden, men været gikk ikke videre vestover. Før jeg kom til Mefjordbåen, forsvant vinden igjen og skiftet retning til Ø, før den etterhvert dreide mot N. Det ble mye baling frem og tilbake med seilene, men ved Horten-Moss- leia måtte jeg gi opp seilingen og starte motoren igjen. Deretter gikk jeg for motor videre innover fjorden til Dragsund ved Håøya. Dette er en lang tur, men tiden gikk litt raskere ved å sette på TV slik at jeg fikk oppdatert meg litt mer på nyhetsbildet. Jeg spekulerte litt på om jeg skulle legge meg for natta i Sandspollen eller i Bjørnehuebukta. Den sikreste havna ville vært sandspollen, men siden jeg ikke ville vekke opp noen midt på natta gikk jeg litt videre nordover til Bjørnehuebukta/Dragsund. Helt inne i buka lå det til min store overraskelse 4 andre seilere på svai (sannsynligvis andre i samme ærend; på vei hjemover fra ferien..). Det var imidlertid ingen som lå på OF (Oslofjorden Frilutsråd)- bøya utenfor Dragsund, så da la jeg meg til der. Deretter laget jeg til en pose Real turmat (Kylling i karri selvsagt...) som ble servert med nystekte jeg rundstykker og rosevin.
På morgenen ble jeg vekket av en båt som tutet på meg. Det var formannen i SBF i "Charente" som hadde startet sin båt-ferie inne i Dragsund. De var på vei videre sørover.
Deretter var det bare å starte opp motoren igjen og gå det siste stykket inn til SBF. Da jeg kom til Nakkholen var temperaturen i cocpit 37 grader, så da tok en liten stans og stupte uti det 22 grader varme vannet for å kjøle meg ned.

I SBF brukte jeg noen timer på å rydde og klargjøre båten for nye turer...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar