tirsdag 10. juni 2014

Pinsen 2014, Etappe IV; Bile- Steilene- Frognerkilen

Jeg ankom Bile i 02-tiden på natta. Trollgarnet ble satt ut like ved båten før jeg la meg.
Det ble fantastisk å våkne opp til nok en dag med blå himmel, sol og havblikk.
Trollgarnet ble trukket og her fikk jeg 4 store berggylter og en torsk.

Bile kommer av "å bile" dvs vente. Her ute stanset seilskutene i gamle dager for å vente på riktig vind. I gamle dager var det et vertshus på denne lille øya som da lå en dagsseilas fra Oslo. Dette er en utrolig vakker øy og det anbefales å stanse her på vei ut/ inn av Oslofjorden. Mye bedre å stanse her enn i Son.



Seilasen videre ble utsatt til vinden skiftet retning. Da den riktige vinden kom, ble seilene heist mens jeg lå fortøyd i bøya. På flatt hav og en SØ vind på 4-5 m/sek ble det en stabil og rolig seilas innover.
Det ble dorget litt underveis og jeg fik så mye makrell og sild jeg bare ville ha...

Litt før Steilene løyet vinden av, og da la jeg meg i OF-bøya på Steilene for å steke fisk og ta en pause før vinden kom tilbake.



Siste etappen innover gikk med kun genauen. Underveis skyet det til og begynte å regne.
Fra Bile til Forgnerkilen var det 26,5 nm som ble tilbakelagt på 8 timer og 15 min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar