onsdag 23. juli 2014

20. juli 2014: Gilleleje- Helsingør-Svanemøllehavnen (København)

Vi startet tidlig fra Gilleleje og gik for motor mot vind fra Ø-NØ. Da vi dreide innover Øresund lot vi seilene overta, men siden det kun blåste 3 meter pr sek og motstrømmen etterhvert ble på hele 2,5 knop, gikk det jo ganske sakte...

Da vi etterhvert så det flotte Kronborg slott, bestemte vi oss for å ta en pit stop i Helsingør. Vi kom in tidlig og fant oss en fin plass i nordhavnen i byen. Deretter ble det frokost for syvsoverne ombord før hele gjengen ble pisket avgårde til Kroborg slott.

Vi brukte noen timer på sightseeing inne i slottet, før vi gikk inn til sentrum og kjøpte oss is.

Fra Helsingør, ut Øresund og videre sørover forbi Ven mot København hadde vi svært varierende vindforhold, både i styrke og retning. Vi gikk for det meste på autopilot og hadde en fin og avslappende seilas.

I København gikk vi inn i Svanemøllehavnen og fant oss en fin plasshelt innerst mot Svanemølleverket. Svanemøllehavnen er også med i Frihavnsordningen. Her er mange ledige plasser. Ledige plasser er merket med grønt merke. Videre står bredden på plassen skrevet under ledig-skiltet. Vi kan virkelig anbefale denne velholdte og rolige havnen. Her kjøper du et kort med chip og benyttes i servicehus, til dusjer og vaskemaskin og til å aktivere strøm. Servicehuset her er noe av det flotteste vi har opplevd.

Vi fikk en meget varm dag inne i København med sightseeing og litt shopping. Etterhvert ble det så varmt at det bare var å komme seg tilbake til båten og kaste seg i vannet. Temperaturen i lufta av 31 grader og 23 grader i sjøen.