søndag 5. august 2012

Overfart Skagen- Krukehavn

Alt har en ende, og etter nesten 3 uker i Danmark måtte vi sette kursen nordover mot Norge.
Etter å ha bunkret inn i nødvendige drikkevarer og bakevarer, kastet vi loss kl. 0945. Gummijolla bel lagt på fordekket og seilene ble heist inne i havna. Deretter fulgte en forrykende seilas. Vi startet med ca. 9 m.sek vind fra SØ. Etter å ha kommet oss utenfor Grenen, ble kursen satt nordover. Vi seilte med vinden for babord halser og etterhvert økte vinden på. Båten vår tar bølger og sjø godt, og i flere timer seilte vi i hastigheter mellom 8- 9 knop. På det meste var vi oppe i 11,9 knop.

Sola går ned...
..og månen stiger opp over Færder fyr...
Underveis koste vi oss med røde pølser, potetgull, kjeks, kaffe og brus. Etter 11 timer og 45 min så vi de første glimt av Norge igjen. Vi fosset forbi Ferder fyr og inn til Krukehavn på Hvasser.

Vi brukte 13 timer og 36 min (og da er inkl mye tid ifb fortøyning i krukehavn) på å tilbakelegge 89,9 nm.
EN FORRYKENDE FLOTT SEILAS !!!!