fredag 17. juli 2015

Sommertokt; Etappe VII: 16 juli: Læsø- Grenaa

Mannskapet fra Frederikshavn mønstret av med ferga tilbake til Frederikshavn, og turen fortsatte singelhanded.

Det ble en meget utfordrende tur i stor og grov sjø og vind på 10-8 m/sek fra V-SV. Jeg kom meg lett ut fra havna i Vesterø, men like utenfor moloen var det umiddelbart meget høy sjø, slik at det ble vanskelig å få inn fendrere og fortøyninger. Gikk for motor nesten en time før jeg fikk opp storseiltet. Farten var kun 1,5 knop i motvind, motstrøm og meget høy sjø. Omsider fikk jeg opp seilet og måtte først legge om kursen mot nord vest, før jeg bautet og fikk satt kursen mot sør-øst. Gikk selvsagt med to rev i storseilet og kun lit av genauen ute.


Til Grenaa var det 63,6 nm som ble utseilt på 11 timer og 5 min. Vind og sjø var så grov at autopiloten "AuRORa" ikke kunne brukes, -mao håndstyring alene i 11 timer...

..noen ganger er det ekstra godt å komme i havn!!

Nytt mannskap kom med ferga fra Varberg dagen etter og mønstret på turen videre med Pagurus.

Grenaa
Mekket et "anretningsbord" til grilling
 I Grenå ble det tid til å vaske klær og båt, fikse litt mer på dekksluka som fremdeles lekker litt samt lage et "anretningsbord" på pullpiten.





Vi fikk oss en fin tur på "Kattegatsentret" i Grenå før vi kastet loss.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar